Je Suis Charlie

Een cartoon zegt meer dan alle woorden - Made by: Ruben L. Openheimer
Een cartoon zegt meer dan alle woorden – Made by: Ruben L. Openheimer

Met een bak salade als lunch zit ik op de bank in de personeelskamer. Terwijl ik een hap neem zie ik de meldingen op mijn telefoon en constateer dat er een aanslag is geweest in hartje Parijs op het satirische weekblad Charlie Hebdo. Het zegt mij niet veel, maar ik vertel het aan mijn collega’s. Een redelijk luchtige reactie volgt. Mijn telefoon leg ik aan de kant, verorber mijn lunch en voer gesprekken met collega’s. Het nieuws verdwijnt naar de achtergrond en de de rest van de dag denk ik er niet meer aan.

Om 19.10 schakel ik in bij DWDD met Matthijs van Nieuwkerk en het blijkt dat de gehele aflevering is ingesteld op de aanslag eerder die dag in Parijs. Tegelijkertijd zoek ik om mijn laptop op wat er nu precies gebeurd is en redelijk ontdaan lees ik het nieuws met op de achtergrond Van Nieuwkerk en zijn gasten. Heftige beelden op de site van de NOS zetten mij aan het denken. Professionele wapens, dreigementen, schietpartijen en zelfs een executie, midden in Parijs. Het Wilde Westen van Europa, zo lijkt het wel. Een gruwelijke methode om de cartoonisten van Charlie Hebdo letterlijk en figuurlijk de mond te snoeren.

De daden van vandaag doen mij denken aan de lezing van Rutger Bregman, afgelopen maandag tijdens de inspiratiedag van CS Melanchthon. ‘Vroeger was alles slechter’, is de wijze boodschap die de heer Bregman aan zijn publiek meegeeft. ‘Tot ongeveer 200 jaar terug waren de mensen onwetend, ongemanierd en zeer primitief. Pas sinds die tijd hebben we grote stappen vooruit gemaakt. Denk maar aan de Industriële Revolutie, grote vooruitgang in kennis en technologie enz.’ Maar na een aanslag als vandaag vraag ik me af of dit wel waar is.

Natuurlijk, we hebben heel veel meer kennis, lopen niet meer langs het openbare riool, hebben normale wetgevingen en ga zo maar door. Maar kijk nu eens naar de omgang. Het geweld neemt af, top, maar het geweld dat blijft lijkt alleen maar heftiger te worden. Het Midden-Oosten staat in brand en die brand dreigt over te slaan naar de omringende gebieden, zoals Europa. Leven wij nu echt zoveel beter dan, bijvoorbeeld, tijdens de kruistochten? Willen we niet altijd maar de beste zijn en ander een loef afsteken?

Om nog even terug te keren naar DWDD. Tijdens laatste item uit de aflevering spreekt Van Nieuwkerk met Youp van ’t Hek, Jan Jaap van der Wal en Eric van Muiswinkel. ‘Zijn jullie na vandaag banger geworden?’ Alledrie de cabaretiers ontkennen deze gedachte. Natuurlijk, het is niet gek dat ze zo denken. Ze stellen wekelijks individuen, groepen, ideologieën en meer aan de kaak. Waarom nu opeens wel angst? Persoonlijk moet ik zeggen dat het mij wel beangstigd. Als een dergelijke aanslag als deze kan plaatsvinden in Parijs, waarom dan niet in Nederland? Moeten we nu voortaan altijd met een kogelvrij vest naar de supermarkt? Je weet immers maar nooit.

Natuurlijk is dat de boodschap van de aanslag. Angst en de mond snoeren. En daar moeten we niet aan toegeven, maar toch, onbewust sluipt deze angst er toch in. Daarom is het belangrijk om de dialoog aan te gaan. Niet het verwijtende vingertje, maar juist de toereikende hand. Samen staan we sterk. Daarom wil ik eindigen met het gebaar van de multiculturele organisatie Argan in Amsterdam, die morgen om 18.00 samen wil rouwen en herdenken op de dam. Een prachtige gebaar!

Geef een reactie

