Hou nou eens op met veranderen.

“Ik hoop maar dat alle asbakken en andere loszittende attributen zijn opgeborgen”. Zo besluit mijn docent zijn relaas over de aankomende spoedvergadering met betrekking tot de nieuwe reorganisatieplannen van de UvA, gericht op de faculteit Geesteswetenschappen. Vorige week lekte er een document uit, ‘Profiel 2016’, waarin een mogelijk plan wordt gelanceerd over de bezuinigingen van deze faculteit. Dezelfde middag staat er al een artikel op de voorpagina van de NRC. De docent vertrekt, omdat de spoedzitting bijna begint.

Onderwijsland is momenteel in rep en roer. Op verschillende niveau’s zijn er verschuivingen en veranderingen. In het algemeen ontstaat er kritiek op de inspectie. Scholen zouden niets meer te vertellen hebben en alles moet zoals de inspectie het graag ziet. Meester Mark geeft hier nog wel het duidelijkste voorbeeld voor. Er moeten namelijk allerlei persoonlijke hulpplannen komen, er moeten groepsplannen gemaakt worden en elke teug adem moet geadministreerd worden. Maar dit ook uitvoeren, dat lukt niet.

Het middelbaar onderwijs krijgt opeens de vrijheid om zelf het onderwijs te indelen. Als gevolg van een wetswijziging worden er nu overal ‘transitieplannen’ gemaakt: Welke lestijden willen we? Wat bieden we extra? Waar staan we voor? Wat willen we qua passend onderwijs? Vergaderingen worden in het leven geroepen, omdat docenten op dinsdagmiddag toch nog een gaatje over hebben. Maar we moeten wel waken dat de werkdruk niet nog groter wordt!

Studenten zijn inmiddels hun basisbeurs kwijt, verschillende universiteiten moeten flink bezuinigingen, omdat er te lang te makkelijk is gedacht. Gevolg: kennis en expertise verdwijnt, doceren gebeurt weer in grotere groepen en iedereen moet alles in één keer halen. Alles onder het mom van ‘stel dat het allemaal nog meer geld kost!’. Natuurlijk moet er bezuinigd worden en dat gebeurd dan op alle gebieden. Maar is het nu niet eens tijd dat de regering een beleid gaat voeren waarin er over 10 a 15 nagenoeg niets veranderd. Misschien scheelt dat wel een hoop geld, krijg je een stabiel onderwijs waarin weer kennis wordt vergaard en kunnen we ons wellicht weer eens gaan meten met landen bovenaan de lijstjes.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s