Donkere dagen opkomst

herfstbladerenZittend in het kozijn kijk ik door mijn raam naar buiten. Voor me ligt de wereld open. Ik zie mensen langsrijden in verschillende auto’s, groot & klein, rood & blauw & groen. Aan de overkant lopen mensen de Blokker in en uit. Een meisje rent lachend voor haar moeder uit om de Intertoys te bezoeken. Even verderop staan twee mannen te praten, terwijl hun honden samen aan het spelen zijn. Toch heeft dit alles niet mijn volste aandacht. Ik kijk, verdiept in gedachten, naar de boom voor mijn huis. Zeg maar boompje.

De takken en bladeren van dit boompje zwieren sierlijk heen en weer in de wind. Ze lijken het leuk te hebben. Maar wat wil je ook anders als je zo mooi gekleurd bent. Rood, geel, goud. Geen enkel bruin of groen blaadje. Het lijkt wel of deze boom een heugelijk feest heeft. Alsof hij (of zij natuurlijk) is uitgenodigd voor het bal der ballen onder de bomen. Het bal dat elk jaar plaatsvindt rond deze tijd van het jaar. En je mag alleen komen als je net zo mooi gekleurd bent als deze boom.

Alleen is de feestelijke stemming van dat bal maar voor korte duur. In de verte rollen steeds donkerdere wolken richting de bomen, de wind steekt op en de temperatuur lijkt alleen nog maar te zakken. Voorzichtig prikt de eerste druppel door het deken van wolken. Langzaam daalt deze druppel richting de aarde, richting de takken en bladeren van de boom voor me. De druppel is niet alleen, want vele broertjes en zusjes van de druppel volgen het voorbeeld. De vrolijke stemming van het bomenbal lijkt plaats te moeten maken voor het feest van de regendruppels.

Maar dan, als je denkt dat de bomen slechts te maken hebben met wat vocht, wordt de wind krachtiger. De takken en bladeren bewegen niet langer sierlijk op de wind, maar gaan steeds ruwer heen en weer. Plots verliest één van de prachtig gekleurde bladeren zijn houvast en dwarrelt naar beneden. Dan weet je dat het over is, dan de donkeren dagen van de winter volgen. Binnen een week is de boom leeg, alsof hij (of zij natuurlijk) zich heeft uitgeschut om zich definitief in de winterslaap te laten vallen. Hopen dat ik over een paar maanden weer mag genieten van de nieuwe jonge en frisse bladeren.

Geef een reactie

