Natuurlijk schoon

Naar buiten starend vervolg ik mijn reis naar Amsterdam. De zwoele nazomer ochtendzon verlicht het landschap. Nog niet geheel op kracht, maar een met een lichtje oranje tint zie ik bomen, weilanden, boerderijen en dorpjes aan mij voorbij razen. Ik geniet van alles wat zie en voel. Mensen om mij heen in de trein zijn verdiept in hun ochtend bezigheden en hebben geen oog voor dit natuurlijk schoon. De mevrouw naast me wordt gebeld door haar moeder met de vraag of ze al op pad is, de oude man tegen over me zit te knikkebollen en jonge knaap leest de NRC Next. Alle drie opgeslokt in hun eigen wereld.

Maar het zijn die mensen die vaak klagen: “Het regent ook altijd hier in Nederland”, “Nederland? Nee, geef mij de heuvels en bergen rond Zuid-Frankrijk maar” of “Weer bladeren op de rails?”.  De negativiteit over Nederland is redelijk groot onder de Nederlanders. Het is dan ook wel een klagelijk volkje. Maar is dat wel terecht? Moeten we niet eens wat meer blij zijn met ons land? Natuurrampen, die kennen we maar weinig. Alleen bij fikse regenbuien dreigen rivieren over te lopen. En de verzakkingen/aardbevingen in Groningen dan? Dat is onze eigen schuld. Onze winters kennen weinig momenten van extreme kou en onze zomers geen extreme hitte. Wil je een stukje fietsen heb je geen last van steile bergen en diepe dalen. En zo kan ik nog wel wat langer doorgaan.

Nederland is nu eenmaal vlak, maar zeker niet verkeerd. Het grappige vind ik zelf altijd de mensen die op een vliegveld staan om terug te naar huis. Ze willen nooit weg, zouden wel altijd in Italië, Spanje of waar dan ook willen wonen. Maar als je daadwerkelijk woont in Italië of Spanje, dan vraag ik me toch wel af of je dan nog steeds zo tevreden bent. Dan heb je daar je dagelijkse ritme en is alles normaal. Want dat is het probleem. Nederland is gewoon Nederland. En daar moeten we mee dealen. Kortom, mocht je binnenkort in de trien zitten en je moet een aardig eindje, kijk dan naar buiten en geniet van het moois dat Nederland ons te bieden heeft.

Geef een reactie

