We moeten de barricade op!

Ook Loesje wil uitdagend onderwijs!
Ook Loesje wil uitdagend onderwijs!

In een week waarin het buitenlandse nieuwe weer de boventoon voerde, met opnieuw een onthoofding van een journalist in Irak, was het op mijn werk een ander nieuwsbericht dat praatvoer was voor de pauze en tussenuren. Woensdag bracht het AD een nieuwe column naar buiten van de freelance verslaggever Mark van der Werf. Deze verslaggever was in 2011 van carriere geswitcht. Van vaste columnist bij het AD naar basisschoolmeester op een school in de Rotterdamse binnenstad. “Als leraar kan ik wat betekenen voor anderen”, zoals hij zijn keuze motiveerde.

Maar al gauw bleek de keuze verkeerd, want het papierwerk dat bij het basisonderwijs komt kijken vroeg meer tijd dan het onderwijzen van de kinderen. Te gek voor woorden natuurlijk. In een land waar een regering predikt om meer en meer een kenniseconomie te worden, is het onderwijs een consumenten product geworden, geleid door een inspectie. Leerkrachten op de basisschool moeten zorgen dat er individuele handelingsplannen en groepsplannen zijn die tot in de puntjes kloppen, maar de uitvoer komt er niet en niemand die dat controleert. Als er een toets gemaakt is moet per leerling per vraag de uitslag worden ingevoerd, om er vervolgens … niets mee te doen?

We zijn een maatschappij geworden waar wordt gekeken of een school een groen bolletje heeft, want anders is het geen  goede school. We kijken enkel nog naar cijfers. Kinderen van deze tijd lijden hier onder. Dat ondervond ik deze week in één van mijn brugklassen. Een jongen had een 5.0 gehaald voor zijn eerste SO. Deze SO telt niet mee voor het rapport, omdat wij als school vinden dat de nieuwe brugklassers moeten leren en wennen aan het voor hun nieuwe systeem. Deze over het algemeen vrolijke en wat drukkere jongen heb ik de hele les nauwelijks gehoord, enkel horen snikken. Tegen het einde van de les sprak ik hem voor de 2e keer aan waarom hij zo verdrietig was en gaf nu aan dat het de 5.0 was. Wat aandoenlijk, zul je wellicht denken, een jochie van 12 jaar die verdrietig is om een 5. Maar hij was niet zozeer verdrietig dat hij een 5 had, hij was bang dat hij bleef zitten en wat dan?

Nee, wij zijn niet goed bezig als land wat betreft het onderwijs. Wij moeten er weer naar toe dat de leerling zich kan ontplooien en zijn beste kwaliteiten kan gaan benutten. We moeten af van de ‘als maar hoger’ mentaliteit. Sommige leerlingen hebben een omweg nodig, dat is niet erg. Anderen die kunnen geen VWO, maar we hebben ook meer dan genoeg mensen nodig die een degelijke opleiding hebben genoten voor het vakmanschap van loodgieter, elektriciën of timmerman. Wij, docenten, leerlingen en burger van Nederland, wij moeten de barricade op en eisen dat er weer goed onderwijs komt. Want de jeugd is onze toekomst en als wij hen goed opleiden, dan ziet onze oudere dag er weer rooskleurig uit!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s