Schilderij van een stad?

Lopend naar de houten luiken voor mijn raam probeer ik mijn verwachtingen te temperen. Wanneer de blauwe geverfde houten luiken zich openen voor mij, kijk ik in een schilderij. De zon schittert op de kalm golvende zee, de meeuwen hoor je hoog in lucht met elkaar spreken over hun visvangst. Voor ik het weet ‘zweef’ ik mijn appartement uit en betreed de straat.

Ik krijg het gevoel dat ik door Parijs dwaal: mooi gekleurde muren, prachtige decoratie aan de muren, mensen die genieten van een krachtige rode wijn. Tegelijkertijd heeft de geur iets weg van Rome: bij elke straathoek en elk steegje overvalt de lucht van de heerlijk bereidde gerechten je. Betreed je de stegen, dan lijk je terecht te komen in de mystieke oude stad van Marrakesh.

Tijdens het schilderij verdrink ik verder in de schoonheid van de wijk. De prachtige schilderachtige kleuren, de kruidige geuren van de heerlijke gerechten en het mysterieuze sfeer die de steegjes uitademen bevangen me elke seconde als mijn ogen afwijken van het doek dat voor me staat. Op de achtergrond klinken de klanken van een prachtig chanson.Ik loop niet, maar zweef werkelijk door een stukje Oosterse mystiek. Voor mijn gevoel verander ik in een artiest, een kunstenaar, uit de 16e eeuw die een reis maakt door het onbekende, die alles wilt vastleggen voor de onwetenden. Voor hen die hier niet kunnen zijn. Ik neem plaats op mijn schilderskruk achter het schildersezel en bekijk het plein waar ik ben nog éénmaal. De taverne voor mijn ogen besluit ik vast te leggen op het doek. Nog een slok rode wijn voor ik het penseel vastneem op het doek te bewerken.

Als het doek bijna vol is en de maan de stralende zon begint te verdrijven, ontwaak ik uit mijn gedachten. Ik ben niet de 16e eeuwse schilder op pad in het onbekende. Ik ben slechts betoverd door de schoonheid van de wijk. Door de schoonheid van het oude Jaffa in Tel-Aviv.

Afbeelding

 

Geef een reactie

