De zotheid van de herhaling

Meestal als je columns of blogs leest, ook die van mij, dan heb je al snel het idee: wat is die blogger of columnist irritant of een zeiker. Om eerlijk te zijn: het is heerlijk om eens wat te zeiken te hebben, doe het ook eens. Maar nu, geen gezeur meer, maar frustraties.

Het mooie van internet en ons digitale tijdperk is dat je alles overal en op elke gewenst tijdstip kunt opzoeken of (terug)kijken. Een plaatje van google afbeeldingen, een videoclip op YouTube, een uitleg op Wikipedia, het nieuws op NU.nl en bovenal je favoriete series op uitzending gemist of RLT gemist. En mijn frustraties komen tot stand door dat allerlaatste: RTL gemist.

Ik volg tegenwoordig op de publieke omroep de serie Overspel, super serie en een aanrader voor iedereen. Spanning en sensatie alom en dat nog in een goed jasje, zeker voor de Nederlandse TV-industrie. Na het kijken van de laatste aflevering die op internet staat schoot mij een andere serie te binnen. Sinds afgelopen woensdag te volgen op RTL 8: Camalot. Ik, een historicus in spe, is hier natuurlijk door geprikkeld en gebrand om dit te zien. Helaas kon ik op het tijdstip zelf niet kijken, maar niet getreurd, RTL Gemist is er natuurlijk ook altijd nog, toch? Nou, nee!

Weer een knap staaltje van geldklopperij is te zien bij deze geldbeluste omroep. Want wat bleek, na het openen van de site, de desbetreffende aflevering te hebben opgezocht, krijg je een melding. “Voor 1.30EUR krijgt u 24 uur toegang tot deze aflevering. Stop hier of ga verder met betalen en volg de aanwijzingen op het volgende scherm”. Blijkt dus dat je even mag dokken om een aflevering te zien. Om gek van te worden. RTL wil groter zijn dan de publieke omroep, de meeste kijkcijfers krijgen en daarmee landelijke faam verdienen. Nou, beste baas van RTL, interesseert me namelijk niet hoe je heet, zo lukt dat dus niet! Nu ben je weer mooi een kijkcijfer kwijt, maar het geeft niet hoor. Kijk ik toch gewoon een extra programma bij de publieke?

Geef een reactie

