Winterdepressie

Met slaap in de ogen, probeer ik al slaand mijn telefoon naast me te vinden om deze uit te zetten. Is mijn mond nou droog door de slaap of door wat anders? Met mijn andere hand trek ik één van de lamellen opzij om een glimp op te vangen van de buitenlucht. Hopende op een zonnetje, blauwe lucht en een heerlijk temperatuur wordt ik teleurgesteld. Mijn lente- dan wel zomerkriebels gieren door mijn lijf, maar het weer is niet erg behulpzaam. Een grauwe lucht, motregen en je ziet dat de kou overheerst. Waarom duurt het zo lang voordat de lente de winter gaat overheersen? Ik wil een warm lente zonnetje, zonder winterjas naar buiten en een lekker biertje op het terras met m’n net nieuwe zonnebril op mijn hoofd.

Wellicht dat het komt door de Provinciale Staten verkiezing. Wel belangrijk vanwege de Eerste Kamer, maar niet een verkiezing waar men zich nou echt voor inzet. En dan ook nog te bedenken dat deze verkiezing enkel en alleen draait om waar het geld wordt weggehaald. Maar het kan ook komen door de protesten uit de Arabische wereld. Een deken van protest en geweld ligt er over de Arabische wereld, niemand staat meer stil bij ander schokkend nieuws en iedereen leidt onder de spanningen. Als die opstanden een goed resultaat krijgen, gaat het zonnetje dan wellicht hier schijnen? En misschien is het ook wel gewoon dat vak van Geschiedenis, de Theorie van Geschiedenis. Wetenschapsfilosofie overheerst my mind en volgende week is er een tentamen.

Studenten, zoals ik, zijn gewoon toe aan vakantie. We hebben het veel te druk, elke dag heeft 36 uur nodig, terwijl er maar 24 uur in zitten. En als je ook maar denkt één middag te kunnen genieten van het leven, dan loop je zomaar een half boek achter op je studie. Als het zonnetje nou eens ging schijnen dan ging het allemaal net wat makkelijker. Dan zit je buiten, zonnebril op, drankje en je tekstboek. Je fietst heerlijk naar de Unie onder invloed van de warmte. Je sluit je drukke week af op het terras genietend van een overheerlijk, koel drankje. Helaas, we zullen nog wel even moeten wachten op dit leven, maar als het er dan is … Dan gaan we genieten ook!

Een gedachte over “Winterdepressie

  1. Nou ik heb dus precies hetzelfde alleen bij mij is het winterdepressie door zonlicht te kort, omdat de dagen korter worden. Ik heb al van alles geprobeerd ( lampen etc).

    Sinds kort ben ik onderbehandeling bij PsyQ, ik heb mijzelf aangemeld voor een gesprek. Sinds ik begonnen ben met de behandeling voel ik mij in deze maanden oktober etc steeds beter.

    Neem even een kijkje op http://www.psyq.nl/Programma/Depressie/winterdepressie en post je reacties hieronder !

    Groetjes Carla

Geef een reactie

