Historie Hype

“Prins Bernard; schavuit van Oranje”, “De Oorlog”, “The Tudors”, “Pilars of the Earth”, “In Europa”, “Zwartboek”, “Rome”, “Spartacus”, “300” en zo kun je nog een hele tijd doorgaan. Het is een greep van historische films en series voor tv uit de afgelope 5 jaar. Door dit rijtje en de titels die ik vergeten ben kun je wel stellen dat geschiedenis een “hot-topic” genoemd kan worden. Ik wil het eigenlijk wel een historische hype noemen.

Nu ben jij, mijn lezer, gewend dat het afkraken begint in de tweede alinea. Helaas moet ik je teleurstellen, ik ben voor deze geschiedenis hype. En nu denk je vast en zeker “alleen maar omdat deze jongeman geschiedenis studeert”. Nou nee, laat me het uitleggen.

In de huidige tijd leven we in een maatschappij waarin een hoop gebeurt. Politiek gezien is er vel verandering. In veel landen heerst een rechtse politieke instelling. Voor de cultuur is dat niet bevoordelijk. Zeker in ons land gaat er veel veranderen. Culturele instellingen moeten flink bezuinig of zelfs de stekker eruit halen en als het aan de achterneef van Mozart lag dan was er helemaal gen cultuur meer. De samenleving raakt steeds meer vervreemd van elkaar. Waar een paar jaar geleden verschillende etnische groeperingen juist naar en toe groeide, groeien ze nu weer uiteen.

Geschiedenis is een belangrijke factor om eenheid te kweken. Niet alleen de eigen geschiedenis is belangrijk. De geschiedenis is even belangrijk. Wanneer ik wil weten waarom een Arabier het vreemd vindt dat wij een bepaald ritueel hebben, zal ik de achtergrond van deze persoon moeten kennen om me in zijn situaitie in te leven. Met zijn achtergrond bedoel ik niet zijn vader en moeder. Nee de geschiedenis van zijn land of gebied. Op die manier begrijp je waarom elkaars mening verschillend zijn. Dat komt door traditie en geschiedenis.

De geschiedenis is dus belangrijk bij deze beeldvorming. Dat is nou eigenlijk de kern van mijn verhaal. Al deze series, en dus de geschiedenis, is belangrijk voor de Historische Beeldvorming. Door het verleden een beeld te geven kun je het heden beter begrijpen. De kwestie van Vlaanderen en Wallonië kun je alleen begrijpen als je naar het verleden van deze landen kijkt. De houding van Engelsen tegenover Duitsers kun je door het verleden verklaren. De reden dat moslims uit het midden-oosten in grote getalen haat hebben aan het Westen kun je voor een deel verklaren uit het verleden tussen christendom en islam.

Dat is de reden waarom ik juist voor een historie hype ben. Niet omdat ik een “kleine” geschiedenis fanaticus ben, maar omdat ik het belang in zie van de geschiedenis voor de culturele eenwording van ons land, voor de verklaring van de houding tussen christenen en islamieten en waarom er geen wereldvrede is. Of die wereldvrede er ooit van zal komen is een ander onderwerp.

Graag zou ik vanaf deze plaats nog een laatste oproep willen doen aan de regiseurs van de wereld. Ga door met het verfilmen van de geschiedenis in een deels fictief en deels waarheidsgetrouw verhaal, maar doe dit ook meer over de strijd tussen christenen en islamieten in de tijd van de kruistochten en de verschillende tijden van Europese Expansie.

Geef een reactie

