“Ik maak je dood”

Jaja, het is een wonder dat ik hier nog zit en een blog kan schrijven. Waarom dan Tom hoor ik je vragen. Nou dat zit zo. Ik was afgelopen weekend een wedstrijd aan het vlaggen. Je weet wel, bij voetbal heb je een scheidsrechter en een grensrechter(ook wel assistent-scheidsrechter of vlaggenist genoemd). Jou taak is dus vlaggen. Bij buitenspel, bij een overtreding, een inworp en een doeltrap/hoekschop. Ik vlag dus de eerste helft. De tegenstander, niet nader te noemen, loopt niet 1, maar minstens 10 maal buitenspel. 1x vlag je verkeerd, maar de scheidsrechter laat doorspelen. 10 maal vlag je geheel correct, maar wat je wel niet naar je hoofd krijgt, verbaal dan. “Ik ga je dood maken” en meer in die trant. Nu is wel duidelijk dat ik nog wel van geluk mag spreken dat ik er nog ben. Stel je voor zeg.

 

Maar nu even heel serieus. Dit is dan één voorval wat er wel eens gebeurt is. Maar is het niet zo dat men steeds agressiever wordt? Laten we ons alleen even concentreren op het voetbalveld. Waar het begonnen is weet ik niet, maar een gebeurtenis die mij zo te binnen schiet is die van een man, die expres tegen het hoofd van de tegenstander schopte terwijl deze op het veld lag. Hij vluchtte weg, maar gaf zich later toch aan. Clubs waarbij het op en rond het veld misgaat en er massale vechtpartijen ontstaan waar de politie bij aan de pas moet komen. Scheidsrechters die in elkaar geschopt/geslagen worden. Been en bot breuken, maar dan niet per ongeluk! EN wat dacht je van die man die met een pistool in de lucht schoot bij het 4e van een zondagamateur, terwijl hij bij een zaterdag 1e elftal speelt. Iets gaat er mis!

 

En dan niet alleen op de velden van de amateur verenigingen. Kijk maar is naar het profvoetbal. Elke wedstrijd is er wel 1 of 2 maal een opstootje onderling tussen de spelers. De schoppen zijn niet zomaar schoppen, nee soms zelfs regelrechte moordaanslagen. Iedereen weet het nog wel hè. Bouazouan op Niels Kokmeyer. Nooit kan die jongen zijn werk en hobby meer samen uitvoeren. Maar ook het geweld op de tribunes. De ME moet massaal groepen scheiden. In Zuid-Amerika kunnen wapens makkelijk mee naar binnen worden genomen, in Italië brengen ze de “Hitler groet“ en wat denk je van de al die spreek koren? “Hamas Hamas Joden aan het gas”, *scheidsrechter* je moeder is een hoer, *speler* je moeder is een hoer. Dat is toch absurd. Een persoon van Marokkaanse afkomstig waar schaap geluiden naar worden geroepen, een man van Zuid-Afrikaanse kom af waar oerwoud geluiden naar toe worden geroepen.

 

Het moet maar eens klaar zijn, vind je niet? Eindelijk weer eens naar de voetbal voor het plezier, voor het spel, voor je hobby. Hard to get is niet erg, maar als na 90 minuten wel gewoon de hand geschud kan worden en de spelers gezamenlijk wat nadrinken in de kantine. En niet alleen de spelers. Ook de supporters en ieder eromheen. Een afsluiting van misschien een mooie dag. Nee, zo een erehaag zoals de trainer van Ado den Haag voorstelde gaat mij ook te ver, maar met sportiviteit is niks mis hoor! Gun elkaar het licht in de ogen nou eens!

Geef een reactie

